Blogger Widgets

Pages

Ads 468x60px

Monday 23 April 2012

Bayi Lahir Dengan 6 Kaki






Karachi: Menurut laporan, seorang  bayi yang dilahirkan dengan enam kaki telah berjaya dibuang 4 kakinya oleh doktor di Pakistan.


Umar Farooq dilahirkan dengan gangguan genetik yang jarang yang dipanggil polymelia di mana embrio bermula sebagai kembar berkumpul di dalam rahim.


Salah satu yang kembar akhirnya hancur, meninggalkan
anggota tambahan yang melekat pada janin yang tinggal.



"Satu pasukan lima doktor berpengalaman telah berjaya memisahkan kaki dan anggota tambahan daripada bayi. Bayi tersebut sangat selamat dan terjamin," kata Dr Jamal Raza,pengarah Institut Kebangsaan Kesihatan Kanak-kanak di Karachi, memberitahu Dawn.com.


"Anggota badan dan kaki tambahan adalah disebabkan oleh penyakit genetik yang akan terdapat hanya satu dari sejuta ataupun lebih."


Dr Raza berkata bahawa walaupun dilahirkan dengan anggota tambahan, Umar "sama seperti kanak-kanak biasa".


"Sebelum pakar bedah boleh beroperasi, mereka berkata mereka terpaksa bertungkus lumus memikir, kaki yang mana milik Umar dan kaki yang mana pula milik kembar Umar," kata Dr Raza kepada International Business Times.


Bapa Umar, Imran Sheikh, mampu untuk membayar operasi anaknya selepas rayuan beliau untuk bantuan kewangan telah dipenuhi oleh gabenor wilayah Sindh, Pakistan.


"Kami merupakan sebuah keluarga miskin. Saya berterima kasih kepada kerajaan dan doktor untuk membantu dalam operasi berjaya bayi saya," kata Encik Sheikh.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...